torsdag 1 december 2011

LEILAS SÖTA JUL

Leila Lindholm.

Ugnsbakade fikon med saffranszabaglione.
Igår började Leila Lindholms julprogram Leilas söta jul. Jag är inte jätte förtjust i fikon men Anders älskar dem. Det är inte så att jag tycker att det är äckligt men det ger mig inte så mycket att äta dem... Det här receptet verkade däremot så gott! Jag ska nog kasta ihop detta någon dag!

Ugnsbakade fikon med saffranszabaglione
6 portioner

Ingredienser
12 st färska fikon
50 g smör, mjukt
Lite florsocker

Saffranszabaglione
8 st ekologiska ägg
2 dl strösocker
1 g saffran (2 påsar)
2.5 dl vitt vin
0.5 dl Marsalavin

Gör så här
1. Sätt ugnen på 200 °C.
2. Tvätta och snitta ett kryss i alla fikonen, från stjälken och halvvägs ner i frukten så att den fortfarande håller samman.
3. Smörj en ugnsform eller stekpanna med eldfast handtag med smör och lägg i fikonen.
4. Pudra fikonen med florsocker och lägg en klick smör på toppen av varje fikon.
5. Baka fikonen i cirka 10-15 minuter.
Zabaglione
6. Separera äggulorna från vitan.
7. Häll gulor, strösocker, saffran och vin i en metallskål. Ställ skålen i vattenbad (i en kastrull med kokande vatten).
8. Vispa kraftigt tills krämen tjocknat och det blir spår av vispen.
9. Ta försiktigt av skålen från kastrullen och vispa 1 minut till.
10. Servera fikonen tillsammans med zabaglione.
(recept från recept.nu).

1 kommentar:

Sara sa...

Det är alltid så inspirerande att se på såna program, jag får alltid lust att laga massor fast jag inte egentligen tycker om att laga mat/baka..:P