söndag 20 november 2011

SAFFRANSBRÖD

Go söndag!

Idag har jag och Anders bakat lussebullar... eller jag kanske ska kalla dem adventsbullar, eftersom jag alltid vill ha saffransbröd på advent. När jag bakar saffransbröd gör jag som mamma har lärt mig. Jag tycker absolut inte om torra bullar och mamma tillsätter alltid kesella för saftighetens skull.


Färdiga saffransbullar.

Svalnar på galler...

Glögg, pepparkakor med ädelost och nybakade saffransbullar.

Mammas saffransbröd.
Ca. 30- 40 st

1 g saffran (= 2 paket)
150 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella naturell 10 %
50 g jäst för söta degar
1/2 tsk salt
1 1/2 dl socker
1 ägg
ca 15 dl mjöl

Russin för garnering
1 ägg för pensling

Gör så här:
1. Stöt saffran fint i mortel, tillsammans med en sockerbit.
2. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölk och kesella och värm till fingervarmt (37 grader).
3. Häll i lite degspad i morteln med saffran.
4. Dela jästen i en bunke och rör ut den med lite av degspadet.
5. Tillsätt resten av degspadet, salt, socker, det lösta saffranet och ägg.
6. Tillsätt det mesta av mjölet, spara lite till utbakningen. Arbeta ihop en smidig deg. Låt jäsa under bakduk i ca 30 min.
7. Knåda ut degen på mjölat bord.
8. Baka ut den till valfria bullar/katter.
9. Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk i 30- 40 min.
10. Sätt ugnen på 200- 225 grader.
11. Tryck ner russin i bullarna och penlsa med uppvispat ägg.
12. Grädda i mitten av ugnen 5- 10 min.



Detta blir mitt bidrag till Månadens sötsak- VINTER.



2 kommentarer:

Vintage House sa...

Hej
Ska försöka baka i veckan blir så sugen nu..
ha en mysig kväll
kram
sandra

gsgdsgsdgs sa...

Finfina bullar.
Ska nog passa på att svänga ihop några nu i helgen :)