fredag 9 december 2011

FLÄSKKARRÈGRYTA

Hej! Nu är jag just hemkommen från skolan där jag pluggat ekonomistyrning i några timmar med Ulrika.  Cykelturen till och från skolan idag var under all kritik... regn och isgata kombinerat är nog mitt värsta! Innan jag åkte hem så svängde jag förbi ICA och handlade lösviktsgodis och hyrde film. Så fort jag kom in för dörren hemma så hoppade jag ur min blöta kläder och i mina myskläder så nu är det verkligen fredagsmys... I kväll är det ju idolfinal och det ska bli jätte spännande... jag håller tummarna för på Amanda.

Så här fint var det när solen gick upp igår... kontrast mot dagens regn!
Fläskkarrègryta.

Gårdagens från matkassen var Fläskkarrégryta. Jag har tyvärr svårt för kött med mycket fett i så om jag skulle göra det här receptet igen så skulle jag använda fläskfilé istället. Jag ändrade om lite i receptet bl.a. tillsatte jag lite soja för smak och färg, det såg lite blekt ut annars. Jag tyckte att den här rätten smakade helt okej och Anders sa att det var jätte gott!

Fläskkarrégryta.
(4 pers)

Ingredienser:
2 gula lökar
ca 600 g benfri fläskkarré (eller fläskfilé)
1 msk smör
2 1/2 matlagningsgrädde
2 msk kycklingfond
1 msk soja
salt och peppar efter smak.
frysta haricotsverts efter smak.

ca 800 g potatis

Gör så här:
1. Skala och koka potatis.
2. Skala och skiva löken. Skär fläskkarrén/filén i strimlor.
3. Stek löken och fläskkarrén i smöret i ca 5- 6 min. Tillsätt timjan, matlagningsgrädde, kycklingfond och soja, rör om. Låt koka i 10- 15 min. Lägg i haricotverts mot slutet av koktiden. Smaka av med salt och peppar.
4. Häll av potatisen och servera den gärna pressad till måltiden.

(recept något modifierat från handla24.se)

Inga kommentarer: