måndag 28 november 2011

ROCKY ROAD



Rocky Road är nästan ett måste som julgodis. Mina vänner Anna och Therese kom på en variant på Rocky Road. Eftersom Rocky Road är jobbigt att skära i bitar när det stelnat så valde de att klicka upp smeten i kakformar. Smart tycker jag! Therese ringlade lite vit choklad över sina och de blev underbart goda!

Rocky Road,Anna- och Therese´s sätt.

Ingredienser:
600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
2 påsar dumlekola
2 nävar mini marshmallows
3 dl salta jordnötter
1 dl skalade pistagenötter

vit choklad för garnering

Gör så här:
1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).
2. Dela dumlekolorna på hälften och skala pistagenötterna.
3. Blanda samtliga ingredienser.
4. Klicka upp smeten i kakfprmar.
5. Smält den vita chokladen. 
6. Garnera Rocky Road:en genom att ringla vit choklad över den.
7. Låt stelna.

4 kommentarer:

Jenny sa...

MUMS!!! Jag måste bara göra dessa till jul!!
Tack för receptet!
Ha en bra dag, kram Jenny

Elin sa...

MMmm, älskar julgodis ;)

Hildas hem - Sofia sa...

Mmmm, vad gott det ser ut! Smart att göra dem i formar istället. Jag har ännu inte hunnit göra något julgodis. Hoppas att jag snart hinner med det.

Jag önskar dig en fortsatt fin kväll!
Kram Sofia

Träning Inredning Inspiration sa...

oj vad gott det ser ut! det måste jag prova, tack för tipset!!